fbpx

Doordat de enorme toename van smartphones en tablets zijn er nieuwe kansen en mogelijkheden voor bedrijven. Je kunt hierop inspelen door gebruik te maken van mobiele apps. In dit artikel bespreken wij wat apps zijn en wat je er als ondernemer er mee kunt behalen.

Wat zijn apps?

Een app is een gedeelte software dat je op je smartphone en tablet kunt downloaden. Er zijn er miljoenen. De toepassingen en mogelijkheden zijn eindeloos: shoppen, je cijfers en rooster als student inzien, je reis inplannen met het OV, het lezen van e-books, live TV kijken, het luisteren naar de radio of het vinden van een goed restaurant in de buurt en reserveren. De applicaties zijn populair omdat ze erg eenvoudig in gebruik zijn en vaak gespecialiseerd zijn,

Waarom een app inzetten?

Met een eigen app voor je business zorg je voor sneller en efficienter contact met jouw klanten. Zo kun je je klanten in een mum van tijd in een keer op de hoogte brengen van de nieuwe informative en aanbiedingen. Ook is het mogelijk om via je eigen app de klanten interactief te benaderen voor feedback, vragen en reserveringen.

Als je apps op een strategische manier inzet, is dit voor je bedrijf niet alleen een middle om je klanten actief, doelmatig en realtime te benaderen; maar ook een sterke marketingtool, een aanwinst en aanvulling voor je business.

Een aantal voorbeelden van goedwerkende apps:

  • Een webshop deelt de Sale-periode aan en maakt het efficiënter voor klanten om er snel bij te zijn
  • Uitzendbureau laat weten dat een nieuwe vacature openstaat.
  • Scholen zorgen voor gebruiksvriendelijk uploaden van werkstukken, cijferinzage, roosterinzage
  • Garagehouder biedt klanten een wintercheck of vakantiebeurt aan.
  • Makelaar brengt zijn zoekers op de hoogte van een nieuwe woning.
  • Restaurant maakt direct reserveren heel eenvoudig.

Voordelen en nadelen van appmarketing

Wellicht ben je aan het overwegen om een mobiele app in te zetten voor je business. Om de keuze makkelijker te maken, hebben wij de voor- en nadelen van mobiele apps opgesomd:

Voordelen van mobiele apps:

  • Altijd in handbereik: tegenwoordig neemt iedereen zijn mobiele telefoon overal mee, ongeacht de locatie.
  • Apps worden meer gebruikt dan mobiele websites
  • Apps kennen een betere gebruikservaring dan mobiele websites.
  • Apps bieden een betere dienstverlening naar je klanten.

Nadelen van mobiele apps

  • Apps zijn duurder om in te zetten dan mobiele websites.
  • Apps worden door Google niet geïndexeerd.

Succesvolle apps op de markt

Het is verstandig om je keuze goed af te wegen. Bekijk daarom de voor- en nadelen specifiek in het kader van jouw business. Ook raden wij je aan om te leren van succesvolle apps op de markt. Zie hieronder een aantal voorbeelden:

  • Appie van Albert Heijn– Met deze gebruiksvriendelijke app kun je de actuele folder bekijken, bonussen opzoeken, boodschappenlijstjes maken, recepten lezen, producten in de winkel opoeken en boodschappen bestellen.
  • YACHT van detacheringsbureau YACHT– Met deze app kunnen de medewerkers hun uren, gereden km’s, loonstroken inzien. Ook kunnen zij via deze app reageren op openstaande vacatures. Het is gebruiksvriendelijk, ze kunnen direct realtime vacatures pushen, en de medewerkers kunnen ook direct op een vacature reageren.
  • Kruidvat app– Met deze app kun je ook de actuele folder bekijken, gebruikmaken van extra voordeel, je klantenkaart toevoegen, gebruikmaken van fotoservice en heb kun je een overzicht van alle vestigingen inzien.

Gebruik jij al apps?
Heb jij al ervaringen met het inzetten van mobiele apps voor je business? Of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op.